Kalbėdami apie sveiką maistą (vaisius, daržoves), turime žinoti ne tik ką valgome, bet ir kaip paruošti šiuos naudingus sveikatai produktus namų sąlygomis. Atnešus šviežias daržoves arba vaisius į namus pirmasis ir pagrindinis gerosios praktikos reikalavimas yra jų plovimas. Ir neturi reikšmės, iš kur jūs atsinešėte šiuos gardėsius: iš nuosavo sodo, parduotuvės, turgaus, patikimo ūkininko. Bet kuriuo atveju atsisakykite minties suvalgyti vaisių ar daržovę tinkamai nenuplovę: tai ne tik žalinga, bet ir pavojinga jūsų sveikatai.

Ir vaisiai, ir daržovės turi savybę rinkti savo paviršiuje dulkes, vabzdžius, kenksmingus mikroorganizmus (patogenus), pesticidus ir kt. Patogenai gali patekti iš mėšlo, kuris naudojamas kaip organinė trąša ekologiniame ūkyje; iš liekamojo vandens; po sąlyčio su gyvūnais ir vabzdžiais; gabenant maistą iš ūkio ar sodo į parduotuvę ar namus. Ir vaisiai, ir daržovės gali būti užteršti derliaus nuėmimo, perdirbimo, gabenimo ir paruošimo metu, nes kontaktuoja su per orą pernešamu nuodingu užkratu, su skirtingais paviršiais ir derliaus surinkėjų rankomis. Neužmirškite, kad ir vaisiai, ir daržovės auginami naudojant pesticidus, kurie apsaugo nuo vabzdžių, bet ir turi savo labai nepageidautiną galimą poveikį žmogaus organizmui, kuris mažinamas kruopščiai nuplovus vaisių ar daržovę. Štai kodėl neužmirškite ir netingėkite nuplauti ir vaisių, ir daržovę prieš valgydami.

KAIP TEISINGAI NUPLAUTI VAISIUS IR DARŽOVES PRIEŠ VALGANT?

Švariomis rankomis arba tam tikslui skirtu švariu šepečiu nušveiskite vaisių ar daržovę po tekančiu vandeniu, pašalindami matomus nešvarumus. Galima vaisių ar daržovę pamirkyti keletą minučių vandenyje su geriamosios sodos žiupsneliu. NIEKADA nenaudokite ploviklio arba muilo vaisiui ar daržovei plauti, nes nėra nė vieno mokslinio įrodymo, kad ploviklis arba muilas yra veiksmingesnis už paprastą vandenį.

KELETAS PATARIMŲ, KAIP APSAUGOTI SAVO SVEIKATĄ VIRTUVĖJE:

  • prieš pradėdami vartoti maistą, visada plaukite rankas;
  • būtinai išmeskite lapinių daržovių, pvz., salotų ir kopūstų, išorinius lapus;
  • nusausinkite plautus vaisius ir daržoves popieriniu rankšluosčiu arba švariu medžiaginiu rankšluosčiu.

NEUŽMIRŠKITE, KAD..

  •  nulupti arba supjaustyti vaisiai ir daržovės turi būti nedelsiant suvartoti, nes supjaustyti jie ne tik praranda spalvą (oksidaciniai procesai) – iš jų išbėga sultys, dėl to prarandamas stangrumas ir vaisius ar daržovė greitai vysta;
  •  nesuvartojus per trumpą laiką, didėja mikroorganizmų atsiradimo rizika vaisiaus ir daržovės paviršiuje, o tai irgi neigiamai veikia mūsų sveikatą.

KELETAS REKOMENDACIJŲ:

  • Verdamos daržovės turi būti visiškai apsemtos vandeniu. Jeigu daug sultinio išgaravo, nepilkite į jį šalto vandens. Su juo į sultinį patenka deguonis, ardantis vitaminą C. Dėl tos pačios priežasties puodą reikia uždengti dangčiu.
  • Jeigu į sriubą dedate šaldytų daržovių, jų prieš tai neatšildykite.
  • Kuo trumpiau daržovės būna vandenyje, tuo daugiau jose išlieka vitaminų. Todėl dėkite jas tik į verdantį vandenį ir nepervirkite. Nedėkite visų produktų vienu metu. Mėsai gerai išvirti reikia valandos. Jeigu bulves, kurioms išvirti tereikia 20 minučių, sudėsite kartu su mėsa, jos praras beveik visus vitaminus.
  • Geriausia, kai maistas gaminamas garuose, tuomet daržovės veikiamos neaukštos temperatūros, jos būna sultingos ir išsaugoma daugiausiai vertingų medžiagų.
  • Atminkite, nors ir praradusios dalį vitaminų, daržovės vis tiek išlieka naudingos. Jose yra daug ląstelienos ir pektinų. Šios medžiagos mažina blogojo cholesterolio kiekį kraujyje ir gerina virškinimą.

LITERATŪRA:

  1. www.sveikatossodas.lt
  2. www.simlpc.lt
  3. www.hi.lt
  4. www.sveikosmitybosstandartas.lt

Visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą Lolita Gulbinaitė