Kepimo metu atsiskleidžia produkto skonis ir kvapas, spalva tampa patraukli, todėl keptas maistas mums atrodo skanesnis. Pirmiausia reikia pasirinkti kokybišką mėsą, tinkamai ją paruošti. Dabar orai labai karšti. Todėl nepamirškime stovyklaujant mėsą laikyti vėsiai. Jei nėra šaldytuvo, reikia naudoti šaltkrepšius. Žalią mėsą iškepti tą pačią dieną, kad ji nesugestų.
Pirkdami jau paruoštą, marinuotą mėsą, patikrinkite etiketes, ar marinate nėra sveikatai kenksmingų maisto priedų (konservantų, skonio ir kvapo stipriklių, dažiklių ir t.t.), rinkitės, kur daugiausia mėsos ir liesesnės jos dalys, trumpiausias sudedamųjų dalių sąrašas, nėra krakmolo, rafinuotų aliejų, druskos iki 1 g/100 g, be pridėtinio cukraus. Jei ruošiate patys, nepersūdykite, geriau naudokite daugiau šviežių ir džiovintų prieskoninių žolelių – čiobrelių, rozmarinų, raudonėlių, kurie ne tik suteikia mėsai puikų aromatą, bet ir apsaugo nuo kancerogeninių medžiagų susidarymo.
Labai svarbu, kad kepdami mėsą jos neperkaitintume, nesudegintume, kad išsaugotume jos maistinę vertę ir sultingumą. Kepant ant griliaus, svarbu nekepti mėsos ant tiesioginės ugnies, tik ant žarijų. Neatsitraukti nuo kepamos mėsos, o nuo varvančių riebalų įsiplieskus ugniai, ją užlieti vandeniu. Mėsai apdegus, matoma tamsiai rudos ar net apanglėjusios dalelės ir prisismelkus dūmų susidaro kancerogeninės medžiagos. Valgydami juos, praryjame kancerogenines medžiagas – heterociklinius aminus ir policiklinius aromatinius angliavandenilius, kurie apsunkina virškinimą, sukelia sunkumą skrandyje, nuovargio jausmą pavalgius. Reguliariai maitinantis tokiu maistu, organizmas pamažu apsinuodija.
Pabandykite ant griliaus mėsą kepti folijoje. Taip apsaugosite mėsą nuo kaitrios ugnies, ji bus tokia pati kvapni, bet ypač sultinga, nes neišgaruos jos natūralios sultys. Folijoje rekomenduočiau kepti liesesnę mėsą – vištienos ar kalakutienos krūtinėlę, kiaulienos išpjovą. Tačiau riebesnę mėsą geriau kepkite be folijos, kad nulašėtų riebalai.
Tačiau pats sveikiausias, tausojantis, mėsos apdorojimo būdas – troškinimas. Pavyzdžiui, ketaus puodą puikiai galima naudoti ir ant laužo, maisto troškinimui – taigi puodas tinkamas ne tik šaltuoju sezonu, bet ir barbekiu sezono metu.
Maisto ruošimui grilyje dar galima paminėti ir kedrines lenteles, kurios skirtos kepimui griliuje, orkaitėje arba konvekcinėje krosnelėje. Geriausiai tinka žuvies patiekalų gaminimui, tačiau puikiai tinka raudonos mėsos, kiaulienos, vištienos ir daržovių kepimui.
Jei ant griliaus kepsite daržoves, labai svarbu, kaip ir mėsos, jų nesudeginti. Nes iš tokių daržovių bus ne nauda, o tik žala. Dabar gamta mums gausiai dovanoja įvairias salotas, špinatus, ridikėlius, svogūnų laiškus. Valgykime sezonines daržoves, gardinkime jas šaltai spaustu, nerafinuotu aliejumi, citrinų sultimis, prieskoninėmis žolelėmis. Jei vis gi norime paįvairinti daržovių asortimentą, kepkime jas folijoje, troškinkime ketaus puode. Taip nesudeginsime, išsaugosime vertingas medžiagas.
Reikia prisiminti, kad virškinimas prasideda jau burnoje, todėl lėtai valgydami ir gerai sukramtydami maistą mes padedame savo organizmui jį lengviau suvirškinti ir pasisavinti.

Straipsnis parengtas remiantis:
1. Stanton R. Sveikos mitybos vadovas: maistas gydo, maistas kenkia. Vilnius: Alma littera, 2008.
2. Laužadis, Š. (2010). Sveika mityba ir ekologiškas maistas. Vilnius: „Ciklonas“.
3. http://sveikataipalankus.lt
4. http://smlpc.lt/

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Monika Balčiūnienė