Nuo 1991 m. kasmet lapkričio 14-ąją minima Pasaulinė diabeto diena, kurios tikslas – atkreipti visuomenės ir vyriausybių dėmesį į šią ligą, jos komplikacijas, prevenciją ir ligos kontrolę, įskaitant mokymą ir informaciją įvairiomis žiniasklaidos priemonėmis. Šiuo metu pasaulyje diabetu serga daugiau nei 199 mln. moterų.

Prognozuojama, kad 2040 m. šis skaičius išaugs iki 313 mln. Dvi iš penkių diabetu sergančių moterų yra darbingo amžiaus (apie 60 mln.). II tipo diabetu sergančios moterys 10 kartų dažniau nei nesergančiosios kenčia nuo koronarinės širdies ligos. Vienai iš septynių besilaukiančių moterų diagnozuojamas gestacinis (nėščiųjų) diabetas.

Moterys ir merginos – pagrindinė sveikos gyvensenos ir geros savijautos grandinės dalis, lemianti ateities kartų sveikatos būklę. Manoma, kad galima išvengti iki 70 proc. II tipo diabeto susirgimo atvejų, pakeitus mitybos įpročius. Nustatyta, kad 70 proc. ankstyvos suaugusiųjų mirties atvejų lėmė paauglystėje susiformavę gyvensenos ir mitybos įpročiai. Motinos turi milžinišką įtaką savo vaiko ilgalaikei sveikatos būklei. Moterys – pagrindinės mitybos ir gyvenimo būdo įpročių ugdytojos šeimoje. Moterims ir mergaitėms turi būti suteikta galimybė lengvai ir bekompromisiškai gauti žinių ir išteklių rūpintis savo sveikata, kad išvengtų II tipo diabeto pačios bei jų šeimos nariai.

Kas yra diabetas? Diabetu susergama dėl nepakankamos insulino gamybos kasoje arba sutrikusio jo veikimo audiniuose. Insulinas yra kasos gaminamas hormonas, kurio reikia, kad kraujo gliukozė patektų į ląsteles ir būtų paversta energija. Tiek insulino stoka, tiek sutrikusi jo veikla gausina gliukozės kraujyje kiekį (hiperglikemija), dėl to ilgainiui pažeidžiamos organizmo kraujagyslės, įvairūs audiniai ir organai.

Rizikos veiksniai gali būti šie: nutukimas arba antsvoris, judėjimo stoka, anksčiau nustatytas gliukozės tolerancijos sutrikimas, nesubalansuota mityba, vyresnis negu 40 m. amžius, per didelis kraujospūdis, per didelis kraujo cholesterolis, artimi giminės sirgo ar serga diabetu, moterims – nėštumo diabetas, tautybė – dažniau diabetu serga azijiečiai, ispanai, vietiniai JAV, Kanados ir Australijos gyventojai, afroamerikiečiai.

Diabeto požymiai: dažnas šlapinimasis, besaikis troškulys, didėjantis alkis, svorio mažėjimas, nuovargis, negebėjimas susikaupti ar išlaikyti dėmesį, suprastėjusi rega, vėmimas ir skrandžio skausmai (dažnai painiojami su gripu), plaštakų ir pėdų dilgčiojimas ar nejautrumas, neryškus matymas, dažnos infekcijos, blogai gyjančios žaizdos. Sergantiesiems II tipo diabetu šie požymiai gali būti neryškūs arba jų žmogus gali iš viso nejausti.

Šiuo metu pasaulyje gausėja nutukusių žmonių (mažėja fizinis darbas ir krūvis, netrūksta maisto, viršijimas kalorijų kiekis ir kt.), ir nutukimas yra įgijęs epidemijos pobūdį. Lietuvoje antsvorį ir nutukimą 20-64 metų amžiaus turi daugiau nei pusė asmenų, nutukimą – apie 20 proc. asmenų. Kuo žmogus labiau nutukęs, tuo jis turi didesnę riziką susirgti diabetu. Nustatyta, kad palaikant normalų svorį ir juosmens apimtį, pusės diabeto atvejų būtų galima išvengti, todėl bet kokio laipsnio svorio mažinimas yra svarbi priemonė užkirsti kelią diabetui.

Kodėl cukrus yra žalingas?

Cukrus, o ne riebalai ar angliavandeniai, yra didysis sveikos mitybos priešas. Jis išbalansuoja cukraus ir insulino lygį kraujyje ir skatina organizmą kaupti riebalus, todėl būtent cukrus skatina nutukimą ir gali tapti antrojo tipo cukrinio diabeto bei kitų negalavimų priežastimi.

Sveikos mitybos be cukraus rekomendacijos:

  • Valgykite kuo natūralesnius produktus ir venkite apdoroto, nesveiko maisto.
  • Atsisakykite baltųjų ryžių, kvietinių miltų, kvietinių miltų makaronų ir baltos duonos. Rinkitės ruduosius ryžius ir miežius, sveikų kviečių ar speltos makaronus, duoną ir miltus.
  • Riebalai nėra blogai. Pirkite riebų jogurtą ir jokiu būdu ne vaisinį, nes jis turi daug cukraus. Rinkitės natūralų jogurtą ir patys įsidėkite vaisių.
  • Rinkitės sviestą, o ne margariną ir natūralų pieną.
  • Valgykite daug daržovių ir vaisių.
  • Gerkite daug vandens, jį galite paskaninti citrinų, apelsinų, agurkų griežinėliais arba žolelėmis.
  • Neberkite į maistą cukraus. Naudokite medų arba klevų sirupą, tačiau jei galite, stenkitės ir jų atsisakyti.
  • Nevalgykite pusgaminių ir perdirbtų maisto produktų, pavyzdžiui, pirktinių padažų. Tai patogu, tačiau daugelį jų yra cukraus.                                                            

Sveikai maitinantis jūs galite: turėti daugiau energijos, numesti svori, sumažinti kraujo cholesterolio lygį, išvengti diabeto, turėti sveikus kaulus, ilgiau gyventi, jauniau atrodyti ir jaustis. Pradėkite keisti valgymo įpročius ir jūs pamatysite, kaip pasikeis Jūsų gyvenimo būdas. Sveika mityba – puiki pradžia atrasti save iš naujo.

 

Straipsnis parengtas remiantis:

1.Zabulienė, L., Butkus, J. (2009). Suaugusiųjų antrojo tipo cukrinio diabeto prevencija. Vilnius.

2.McCall, D. (2015). Virtuvė be cukraus. Kaunas: UAB „Media incognito“.

3.http://www.dia.lt/

 

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Monika Balčiūnienė